vasárnap, november 19, 2006

Pentium-I. 150 MHz

Még régebben, pusztán szórakozásból összeraktam egy régi számítógépet, mindenféle csellengô alkatrészekbôl. Most újra elôvettem kipróbálni. Triton chipsetes Amptron alaplap (grafikus AMI BIOS - mekkora királyság volt az annak idején... bár én sosem szerettem, tök kezelhetetlen) Pentium-I. MMX 150 MHz, 2x32 MB SD-RAM (eredetileg volt még 2x8 MB EDO is benne, de azokat végül kiszórtam), 1 megás S3 Trio64 video 800 x 600 x 16 bit beállítással, egy 525 és egy 640 megás WD winchester, 24x Creative (emlékszik még rá valaki?) CD-ROM, SoundBlaster SB16 (köszi MeMo!), 10 megabites combo hálókártya, 15" LG monitor. Win98 SE fut rajta. Vagy legalábbis próbál. A gép értéke hozzávetôlegesen 0 Ft (= 0,- €), legalábbis abból saccolom, hogy 2-3 éve a 266 MHz + 96 MB + 1.2 Giga HDD gépet 3-4 ezerért tudtam volna elpasszolni.

1:25 perc volt, mire a Windows jelszavát kérte, 1:45, amikor a munkaasztal megjelent. Köztudottan egy genyó vagyok, ezért telepítettem rá Sygate tûzfalat, AVG free 7.5 víruskeresôt, és BOINC-klienst. Mire ezek mind betöltôdtek, kereken 4:10 perc telt el a gép bekapcsolásától. Hát nem egy Cray :) Próbálgatni akartam sak, mi fut rajta, mi nem, használható e még valamire ez a gép. Opera 9 az indításától számítva 1:25 perc alatt üzemképessé is vált. :) Ami viszont meglepett, hogy szintén elég lassan, de megérkezik a Gmail felületet. Betöltôdés után lassan, mégis kifogástalanul lehet használni. A "Levélírás"-ra kattintva kis vacakolás után érkezik a szokott felület is, ha ezt átváltom HTML-alapúra (el van rejtve az oldal alján egy kis kapcsoló), akkor tényleg nulla kifogás lehet az alkalmazás sebességével.


Writely (vagyis a Google Docs) nem fut Opera alatt (mondjuk ez elég furi), Firefox 2.0 kellett neki. Feltelepült a Win98-ra, pedig erre sem számítottam, de aztán rohadt lassan indul be, lassabb, mint az Opera. Olyan csicsergôversenyt hallattak a vinyók, amitôl a mai 7200 meg 10.000 fordulatos HDD-k userei már teljesen elszokhattak. :) Indulás után ugyanaz, mint a Gmail: kifogástalan kezelhetôség. Minden funkció mûködik (ez azért el is várható), néha pár másodperc tétovázást lehet ugyan észlelni, de nem zavaró mértékûek és fôleg nem váratlanok a megtörpenések. A gépelés folyamatos, akadálymentes - márpedig ez a lényeg. A Calendar-nál ugyanez a helyzet, talán még egy árnyalatnyival gyorsabbnak is tûnik, és szépen átméretezôdik minden a ma már alig-alig használt 800 x 600 pixeles felbontásra. GoLive CS2-vel nem próbálkoztam. :P Nyilván tûzfal, AVG meg BOINC hiányában gyorsabb lenne az egész.

Mi ebbôl a tanulság? Ha a kissé türelmesebb ember csak brózólgatni akar, e-mailozni, cikket írni meg a naptárát karbantartani, akkor tökfelesleges ezért hyperthreading vagy dual meg quad core procis, 2-3 giga memóriás, legújabb szoftveres szörnyetegekre az iszonyat pénzeket kiadni. Túrni kell valami csoffadt, régi gépet, ha máshogyan nem, kóla+mogyoróscsoki-árban biztosan odaadja valaki azt a PC-t, amit különben kihajítana, mert a gyerekének se felel már meg. A P150 talán valóban a minimumon alul van, de egy P-II/266 körüli, 128 MB memóriával felszerelt gép még a mai online elvárások szerint is elegendô a napi levelezés és grafománia lebonyolításához. Persze ehhez nélkülözhetetlen online lenni.

Igen, én is azt hiszem: ez egy nagy nyalás volt a Google felé. :)

Nincsenek megjegyzések: