péntek, április 10, 2009

BOINC 3

Még régebben írtam összevissza szuperszámítógépekről meg BOINC-ról meg ilyesmiről (itt meg itt is). Ilyenem ugye azóta sincs és anyám emlegetett 667 megahertzes IBM BlueGene izéje (jobbra ez a sok doboz) is lecserélődött egy eredetileg agyhalottból újraélesztett 2.0Cel Dell Optiplexre. Az IBM-et megtömtem RAM-mal meg mindenféle vinyóval, kártyákkal és feltettem 5.000.-ért a Vaterára. Ugye nyilvánvaló, hogy a kutyának se kellett...

Na de nem is ezt akartam mesélni, hanem a BOINC-al kapcsolatban. Furcsállottam, miért nem használják ki a grafikus kártyák elvileg jóval nagyobb számítási kapacitását a megosztott projektekben. Magyarázat persze van: ezek célhardverek grafikai számításokra (2D, 3D, árnyékolás, textúrák létrehozása, renderelés) azaz mátrix- és vektorszámítások, egyáltalán nem vagy nem könnyen ültethetők át ide a hagyományos alkalmazások. Pedig érdemes lenne kihasználni. A BOINC-alkalmazások sokkal nagyobb lebegőpontos precizitást igényelnek, mint amire a grafikus processzorok képesek, ezért hiába a nagyobb teljesítmény, ezt egy-két kivételtől eltekintve mégsem használják ki. Két érdekes kivétel: Folding@Home (FAH) és a legrégebbi BOINC-alkalmazás, a Seti@Home(SAH) projekt.

A grafikus processzorok felhasználásában a FAH volt az élenjáró: a kliens a PlayStation3 processzorain is fut, amik már önmagukban erősek. Ehhez hozzájön a PS3ban levő GPU teljesítménye, így a PS3 CPU+GPU kompója együtt 2 teraflop feletti teljesítményt képes adni. Ez jó sok. :) Az én itthoni, talán jó közepesnek mondható E7200 procim tud valamivel 2 x 2.5 gigaflops felett. A sok erős PS3 miatt pillanatnyilag a FAH tartja a megosztott számítási projektek között a rekordot: most áprilisban a hagyományos x86 architektúrájú procikra visszaszámított teljesítmény 8.5 petaflops volt összesen. Ennek felét már az Nvidia grafikus kártyák adták, amiken képes futni a FAH kliense. Mögötte második helyen vadul lemaradva a SAH, alig fél petaflop feletti teljesítménnyel (gondolj bele, ezt is 330.000 gép adta össze...)

SAH szintúgy erősített, nála is fut az Nvidia videokártyákon a Seti@Home kliens. Nemgyengén. SAH kezdete óta futtattam klienseket, és bár az 1 milliós határ elértével megálltam, most a kíváncsíság miatt visszatettem az itthoni gépre. Érdekes lett a tapasztalat: Egy SAH-workunit az E7200 proci egy magján olyan 55-60 perc alatt készül el - a szinté középkategóriás, alig 35 ezer forintos Nvidia 9600GT kártyán 3 (három perc) alatt. Ez cirka hússzoros gyorsulás. Nem tudom, mekkora érték jellemzi ezt a videokártyát.* Az ATI Radeon HD4800 sorozatú cuccok tudnak egy teraflop felett. Jelenleg a csúcsnak számító Radeon 4870X2 kártya 2,4 teraFLOP-ot nyom ki... hoppácska. Mindenesetre valamit elmond, hogy a CPU-ra 65Wattos fogyasztást ad meg az Intel, a GPU-ra meg 95Wattot az Nvidia. :) Izgalmas dolog az is, aktív hűtés nélkül...

Szóval érdekes a tendencia - számítási kapacitásban bőszen vezetnek a célhardverek, előbb-utóbb nyilván össze fogják ötvözni a CPU-k és a GPU-k tulajdonságait úgy, hogy az oprendszer vagy az alkalmazások közvetlenül hozzáférjenek a hardveres lehetőségekhez. Ámen.

(Én is tudom, hogy szar cikk volt, de ennyi kihagyás után, kezdetnek megteszi. :) )

*Közben megtaláltam a mérést, 41 gigaflops körül van az érték.

(Ez az írás a Zoho online szövegszerkesztőjével készült - http://writer.zoho.com)

Nincsenek megjegyzések: