szombat, október 27, 2007

Hajó






















Mivel ma sem nyertem a lottón (lehet, venni kéne, akkor könnyebb volna), így had ajánljak a nyertes figyelmébe egy alternatívát a 4 millió eurós lottóötös elverésére. :-) Mondjuk egy kisebbfajta hajót. Nem nagy és nem mai, de fáintos kis darab. Az ára se túl vad egy friss nyertesnek, csupán 2.7 millió euró (678 millió forint), és még marad is 1.3 millió arra, hogy áthozassa Vancouverből, keressen egy kellemes Földközi-tengeri kikötőt és fizessen hozzá egy főállású kapitányt. Esetleg ha nem túl nagyok az igények, még egy kikötőhöz közeli ház is belefér. Befektetésnek sem utolsó, általában heti 20-30 ezer euróért adható bérbe nyaralásra egy ekkora ladik.

Persze ha lelkes a vevő, saját magát is kiképezheti, Pesten is vannak iskolák, ahol 1.5-2 millió forint (meg sok idő és tanulás) befektetésével olyan minősítést szerezhet be, amivel gyakorlatilag korlátozás nélkül bejárhatja a Földközi-tengert. Sőt kimerészkedhet az Atlanti-óceánra és eljuthat a Balti-tengerre is vagy akár Madagaszkárig. Bár a hajó relatíve kicsi, csak 77 láb (nem egészen 24 méter) és 123 metrikus tonna vízkiszorítású, a felépítése és a felszereltsége lehetővé teszi az óceáni hajózásra is. 15.000 liter dízelolajat tud magával vinni, ez kis sebességnél 3000 tengeri mérföldre (5500km) elegendő, tehát akár transzatlanti út is megtehető vele. Ilyenkor ugyan lassúcska, egy darab 600 lóerős Cummins
KT19M dízele van, ami hosszú távú, spórolós menetben 8.5 csomós (16 km/h) sebességgel viszi a hajócskát. Langsam aber sicher, ahogy a művelt csecsen mondja. Ezzel a sebességgel egy Lisszabon-Újfundland út kábé 10 napig tart, egy Gibraltár-Jamaika meg 3 hétig, persze egy köztes tankolással félúton. Lehet gyorsabban is, 12 csomó (22 km/h) a csúcssebesség, de olyankor zabál, mint áálat. Kompromisszumos utazósebességnek 10 csomó (18 km/h) javallott.

Az ehhez hasonló kivitelű és felépítésú hosszú távú túrahajókat trawler-nek híjják. A Yacht Magazin rövid és pontos meghatározása szerint:

"
Eredetileg az észak-amerikai vonóhálós, vagy fenékhálós halászhajóktól származnak – innen ered a típus elnevezése, a trawler. Ezeket a hajókat azonban nem csak az Egyesült Államokban és Kanadában gyártják, hanem a Távol-Keleten is, fõleg Taiwanon. A hajók magas szabadoladallal, a fedélzeti házat körülkerítõ fedélzettel és sokszor felsõ fedélzettel („felsõ híddal”) épülnek. A fedélzeti házban helyezik el a szalont, míg a lakótereket és kiszolgáló helyiségeket a hajótest rejti. A trawlerek jellemzõen tengerre épült motorosok, tengerállóságuk a legjobb ebben a csoportban. Egyes típusok nagyobb teljesítményû géppel felszerelve képesek az átlagosnál nagyobb sebességet is elérni, ezeket fast trawlereknek nevezik."

Na hát ez egy tipikus mintadarab. :-) Elektronkai felszereltségre azért komolyabb, mint egy halászhajó, pl. két darab 180 km látótávolságú Furuno radar, 3 önálló GPS-es navigáció, 2 robotpilóta, Icom rádiók, 3 önálló generátor a klímának, világításnak, plazmatévének, mifenének. Kétféle műholdas telefon (Iridium és GlobalStar) és műholdas internet. Munkahajón nem látni központi porszívót, édesvíz-készítőt, 5 fürdőszobát a 8 főnek, mosógépet meg Denon hifit. :-) Ennyi cumó a lakásban nem férne el. :-)

Szóval, ismét a művelt csecsen szavaival élve: Klájn áber fájn. A mérete nem akkora, mint az igazán viharos tengeren is helytálló nagyobb halászhajóké (a Discoveryn ha láttál már Deadliest Catch/Halálos fogás című műsort az alaszkai rákhalászokról, ott láthattad a hajóikat, azok tipikusan 125-150 láb körüli méretúek, tehát ennek a duplája), de nem is kell, mert 8-9 főt kényelmesen el lehet helyezni 2-3 hetes útra is - pompás és kényelmes körülményeket nyújt a Földközi-tenger minden zugának bejárására.
Illetve ha nagynak találod, ennek a 65 láb hosszú és 6 ágyas, viszont 4 évvel fiatalabb, idei készítésű kistesója is eladó, potom 2.5 millió euróért. Végülis azzal is el lehet túrázgatni a Mediterráneumban.... További infóért keresd a Northern Marine-t, ha szólsz, biztosan gyorsan leszállítanak neked egyet. ;-) És majd hívj meg egy hétvégére hajózni. :)

Hozzáteszem, nekem nem ez a darab a főfő-kedvencem. Azokról majd máskor. :P Ha egyáltalán... :-(

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nekem nem tetszik. Belül fain, de kívülről tényleg olyan, mint valami halászhajó. :-)