---------- Forwarded message ----------
From: Sévold
"Az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) pontosan
143,5 cm (4 láb és 8,5 inch). De vajon mi az oka annak, hogy ezt a
távolság pont ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a számban?
A válasz meglehetősen egyszerű és könnyen kitalálható: az USA-beli
nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval,
mivel az első vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az
Újvilágban.
Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell
megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv.
Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok
szerint készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is
használtak. Így hát felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik
nyomtávja miért lett pont 143,5 cm?
A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor
ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai
kőutakon, mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat,
melyeket a régebben ott járt kocsik vájtak ki.
Nem meglepő azonban, hogy az Angliában található kőutakat, szinte
egytől egyig, az ókori Róma építtette. A kőutakba vájt vájatokat pedig
az első római kocsik és harci szekerek vájták. Már az ókori rómaiak is
szabványok szerint építették az utakat és a harci szekereket, ezért
aztán mind ugyanakkora lett, ami a vájatok távolságának egyformaságát
is maga után vonta. A vájatok aztán évszázadokon keresztül
kényszerítették az utókor járműtervezőit az ősi szabvány
betartására.
A tanulság tehát, hogy ezek után, ha azt kérdezed, hogy ki a fene
rittyentette ezt vagy azt a számot (pl. 143,5 cm), még az is lehet,
hogy pont rátapintottál a valóságra: a római kocsik távolsága ugyanis
pont azért lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen
elférjen egymás mellett a kocsi előtt.
Megvan tehát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.
Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába jutottál a
modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék: Bizonyára láttad
már azt a két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás
közben. A nevük Solid Rocket Boosters - SRB.
Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utahi
"THIOKOL" gyárban gyártják és tervezői sokkal, de sokkal
vastagabbra szerették volna csinálni. A probléma csupán az volt, hogy
a rakétákat vonaton kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat
pályája néhány olyan szűk alagúton keresztül vezet, hogy a sínek
épphogy elférnek benne. Ezért aztán a rakéta sem lehetett szélesebb,
mint a nyomtáv.
Így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb technológiájával
gyártott rakétájának a szélességét egy római ló segge határozta meg."
From: Sévold
"Az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) pontosan
143,5 cm (4 láb és 8,5 inch). De vajon mi az oka annak, hogy ezt a
távolság pont ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a számban?
A válasz meglehetősen egyszerű és könnyen kitalálható: az USA-beli
nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval,
mivel az első vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az
Újvilágban.
Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell
megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv.
Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok
szerint készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is
használtak. Így hát felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik
nyomtávja miért lett pont 143,5 cm?
A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor
ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai
kőutakon, mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat,
melyeket a régebben ott járt kocsik vájtak ki.
Nem meglepő azonban, hogy az Angliában található kőutakat, szinte
egytől egyig, az ókori Róma építtette. A kőutakba vájt vájatokat pedig
az első római kocsik és harci szekerek vájták. Már az ókori rómaiak is
szabványok szerint építették az utakat és a harci szekereket, ezért
aztán mind ugyanakkora lett, ami a vájatok távolságának egyformaságát
is maga után vonta. A vájatok aztán évszázadokon keresztül
kényszerítették az utókor járműtervezőit az ősi szabvány
betartására.
A tanulság tehát, hogy ezek után, ha azt kérdezed, hogy ki a fene
rittyentette ezt vagy azt a számot (pl. 143,5 cm), még az is lehet,
hogy pont rátapintottál a valóságra: a római kocsik távolsága ugyanis
pont azért lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen
elférjen egymás mellett a kocsi előtt.
Megvan tehát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.
Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába jutottál a
modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék: Bizonyára láttad
már azt a két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás
közben. A nevük Solid Rocket Boosters - SRB.
Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utahi
"THIOKOL" gyárban gyártják és tervezői sokkal, de sokkal
vastagabbra szerették volna csinálni. A probléma csupán az volt, hogy
a rakétákat vonaton kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat
pályája néhány olyan szűk alagúton keresztül vezet, hogy a sínek
épphogy elférnek benne. Ezért aztán a rakéta sem lehetett szélesebb,
mint a nyomtáv.
Így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb technológiájával
gyártott rakétájának a szélességét egy római ló segge határozta meg."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése