hétfő, június 28, 2010

Fwd: Mire jó egy ló segge

---------- Forwarded message ----------
From: Sévold

   "Az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) pontosan
   143,5 cm (4 láb és 8,5 inch). De vajon mi az oka annak, hogy ezt a
   távolság  pont  ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a számban?

   A válasz meglehetősen egyszerű és könnyen kitalálható: az USA-beli
   nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval,
   mivel az első vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az
   Újvilágban.

   Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell
   megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv.

   Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok
   szerint  készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is
   használtak. Így hát felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik
   nyomtávja miért  lett pont 143,5 cm?

   A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor
   ezek a    járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai
   kőutakon, mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat,
   melyeket a  régebben ott járt kocsik vájtak ki.

   Nem meglepő azonban, hogy az Angliában  található kőutakat, szinte
   egytől egyig, az ókori Róma építtette. A kőutakba vájt vájatokat pedig
   az első római kocsik és harci szekerek vájták. Már az ókori rómaiak is
   szabványok szerint építették az utakat és a harci  szekereket, ezért
   aztán mind ugyanakkora lett, ami a vájatok távolságának egyformaságát
   is maga  után vonta. A vájatok aztán évszázadokon keresztül
   kényszerítették az  utókor járműtervezőit az  ősi szabvány
   betartására.

   A tanulság tehát, hogy ezek után, ha azt kérdezed, hogy ki a fene
   rittyentette ezt vagy azt a számot (pl. 143,5 cm), még az is lehet,
   hogy pont rátapintottál a valóságra: a római kocsik távolsága ugyanis
   pont azért  lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen
   elférjen  egymás mellett a kocsi előtt.

   Megvan tehát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.

   Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába  jutottál a
   modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék: Bizonyára láttad
   már azt a két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás
   közben. A nevük Solid Rocket Boosters - SRB.

   Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utahi
   "THIOKOL" gyárban     gyártják és tervezői sokkal, de sokkal
   vastagabbra szerették volna csinálni. A probléma csupán az volt, hogy
   a rakétákat vonaton kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat
   pályája néhány olyan szűk alagúton keresztül vezet, hogy a sínek
   épphogy elférnek benne. Ezért aztán a rakéta sem lehetett szélesebb,
   mint a nyomtáv.

   Így esett meg, hogy  a világ egyik legfejlettebb technológiájával
   gyártott rakétájának a szélességét egy római ló segge határozta meg."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése